テサロニケの信徒への手紙二2:9-12 2 Thessalonians 2:9-12,
彼らが滅びるのは、自分たちの救いとなる真理を愛そうとしなかったからです (二テサロニケ2:10)
「自分たちの救いとなる真理」とは、言うまでもなくキリストの真理です。イエス・キリストを信じる者が罪赦されて、永遠の命を受けるという真理であります。ヨハネによる福音書の3章20節には「悪を行う者は皆、光を憎み、その行いが明るみに出されるのを恐れて、光の方に来ない」という御言葉があります。世の光であるイエス・キリストに魂を照らされて自分の罪を知り、キリストが私たちのために十字架の上で死んで復活してくださったことを信じる人は、罪赦され永遠の命を受けて救われます。ところが、世の光であるキリストに魂を照らしされることを拒む人々がいます。キリストに魂を照らされるならば、自分の罪を明らかにされるので、闇の中にいて罪が明らかにされない方を好むからです。このように、人間が救われるか裁かれるかという重大なことは、真理であり光であるキリストをどのように受け止めるか、すなわち愛するのか拒否するのか、キリストに向き合うのか背を向けるのか、という目に見えない深いところで決まります。これはとても不思議なことです。ある人は、キリストの十字架を愛し、ある人は、キリストの十字架を拒否します。一体どうしてそのような違いが生じるのでしょうか?そこまで考えると、私たちはもはや一切を神様におゆだねするしかないと言わざるをえません。
この問題について、宗教改革者のカルヴァンは、アウグスチヌスの言葉を引用して、「それは深淵である。十字架の深淵である。私は感嘆して叫ぶことはできる。けれども、議論によって証明することができない」と記しました(『キリスト教綱要』3篇2章35)。どうして真理を愛する人とそうでない人がいるのか、その理由は私たちが説明することのできないことです。その理由はただ神様だけがご存知です。そして、神様は、真理を愛さない人々を裁かれます。どのように裁かれるかということは、今日の聖書の箇所の11節と12節に記されています。「それで、神は彼らに惑わす力を送られ、その人たちは偽りを信じるようになります。こうして、真理を信じないで不義を喜んでいた者は皆、裁かれるのです。」真理を愛さない人々に、神様は「惑わす力」を送られて、その結果、その人たちは偽りを信じるようになるということです。ここでも、偽りを信じること自体が既に裁きであることが教えられています。 (12月31日の説教より
“For God did not send his Son into the world to condemn the world, but in order that the world might be saved through him. Whoever believes in him is not condemned, but whoever does not believe is condemned already, because he has not believed in the name of the only Son of God. And this is the judgment: the light has come into the world, and people loved the darkness rather than the light because their works were evil. For everyone who does wicked things hates the light and does not come to the light, lest his works should be exposed. But whoever does what is true comes to the light, so that it may be clearly seen that his works have been carried out in God.”
“Then if anyone says to you, ‘Look, here is the Christ!’ or ‘There he is!’ do not believe it. For false christs and false prophets will arise and perform great signs and wonders, so as to lead astray, if possible, even the elect.”
“Wherefore is it given to the one, and not to the other? I am not ashamed to say, This is one of the deep things of the cross. From some unknown depth of the judgments of God, which we cannot scrutinise, all our ability proceeds. I see that I am able; but how I am able I see not: -this far only I see, that it is of God. But why the one, and not the other? This is too great for me: it is an abyss, a depth of the cross. I can cry out with wonder; not discuss and demonstrate” (Institutes of the Christian Religion, Book 3, Chapter 2, 35).
They were filled with all manner of unrighteousness, evil, covetousness, malice. They are full of envy, murder, strife, deceit, maliciousness. They are gossips, slanderers, haters of God, insolent, haughty, boastful, inventors of evil, disobedient to parents, foolish, faithless, heartless, ruthless.